Pressemeddelelsen - bliv set af medierne
Pressemeddelelsen er et af kommunikatørens redskaber i værktøjskassen, og arbejder du eller har du arbejdet på en nyhedsredaktion, har du sikkert modtaget adskillige af dem.
Nogle bedre end andre.
Som kommunikatør har nok også oplevet, at det kan være svært at komme igennem redaktionernes nåleøje.
Mange vil gerne have opmærksomhed, og den er dyrebar – selv i nogle få sekunder.
Om at komme i medierne
Avisartikler, radio og TV. På et eller andet tidspunkt skal lederen af enhver virksomhed eller organisation tage stilling til begrebet ”at komme i medierne”. Nogle elsker det, andre ser det som en hård pligt i forbindelse med deres arbejde.
Det handler om med et journalistisk udtryk at få den gode historie frem på mediescenen. Det handler også om at få serveret alle aspekter af den dårlige historie, så den bliver mere nuanceret. Og så handler det om at komme nogenlunde igennem at præsentere eller kommentere den helt dårlige historie, som der ikke kan rettes op på.
Det handler om forståelse for pressens arbejde, og det handler om at have de værktøjer, som kan dirke den gode historie op og få den ud i mediehavet - spalterne og i radio, TV og på de sociale medier. For lige pludselig går det hurtigt.
Derfor: Hjælp til. Find ud af, hvad journalisten har brug for, og hjælp med at skaffe informationerne.
I tvivl? Ring!

Syv gode råd på pressemødet
Pressemøder er helt sikkert kommet for at blive. Men det er ikke altid lige let at få noget brugbart med hjem, forklarer journalist Kurt Strand.
Uanset tidshorisonterne stiller det klassiske pressemøde store krav til dem, der får mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Mulighederne for at lave målrettet og skudsikker research er i reglen begrænsede. Ofte er der kun mulighed for at stille et enkelt, to eller måske tre spørgsmål.
Dermed spiller spørgsmålenes kvalitet en helt afgørende rolle for resultatet. Stor betydning har også evnen til at lytte, følge op og gentage ubesvarede spørgsmål, skriver Kurt Strand.
Ti gode råd om pressemeddelelsen
Marts 2021: Pressemeddelelsen er ofte ansigtet udadtil. Det handler om at fortælle den gode historie og sætte den i perspektiv. Det handler om nyhedsværdi.
Få ti gode råd om, hvordan man forholder sig hvor i forhold til pressemeddelelsen - det sidste råd er måske det bedste...